Шокуючі пригоди Сабріни: магію замовляли?

Після успіху підліткової драми «Рівердейл» творці серіалу вирішили екранізувати комікс «Сабріна — маленька відьма» від Archie Comics. Біля керма та в ролі сценариста все той же Роберто Агірре-Сакаса.

Від початку фільмування творці не раз підкреслювали, що це буде серіал, анітрохи не схожий на маленьку Сабріну, яку ми пам’ятаємо з дитинства. Жодних натяків на сітком і балакучих котів. Веселі тітоньки та легкі загравання з магією від Сабріни? Можете забути! More dark, more realistic та тільки хардкор. В новому шоу буде більше горору, окультизму й чорної магії. А за настроєм нове шоу повинне нагадувати такі культові фільми як «Екзорцист» чи «Малюк Розмарі».

Як раз під Геловін на Netflix вийшов перший сезон. Чи вийшло в Агірре-Сакаса витримати градус мороку та реалістичності?

Перед нами Ґріндейл — маленьке, ніби звичайне містечко. Звісно «ніби», адже від самого початку ми знайомимося з Сабріною Спелман — напіввідьмою, напівлюдиною. Сабріні от-от виповниться 16 років, а у світу магії це означає, що вона повинна пройти обряд темного хрещення та присягнути на вірність Сатані. В обмін на це дівчина отримає вічне життя та магічні сили. Перед Сабріною нелегкий вибір: чи вона обирає просте життя смертної дівчини без магічних сил, чи покине друзів, бойфренда та переїде вчитися до Академії темних мистецтв.

Серіал іронізує на тему служіння богу та інституту церкви. Тут Сатана — символ патріархального світу, він — і бог, і батько всіх та всея в одному флаконі. Поки він виступає саме символом, за весь сезон диявола ще жодного разу не показали. Крім ніг-копитець, напевно, щоб показати, з яким чоловіком маємо справу. Жінки в цьому світі існують тільки для того, щоб служити своєму господарю. Складається враження, що такий стан речей задовольняє всіх, окрім бунтарки Сабріни, яка протидіє чоловікам як в темному світі, так і в людському.

Жінки ніби нічого не вирішують та не мають голосу. Але тільки «ніби», бо саме вони беруть складні рішення і сильні вчинки на себе.

Крім фемінізму серіал торкається важливих тем булінгу в учбових закладах, свободи слова та цензури, конформізму. Слушна нагода пригадати, якими бувають підлітки у полоні максималізму. Насамперед, це стосується Сабріни, яка має хороші наміри, але часом поводить себе вкрай егоїстично.

Щодо часової приналежності, серіал наче застряг десь у проміжку між 60-ми роками і сьогоденням. Це стосується і місця жінки в суспільстві, одягу, чи коли ми водночас бачимо мобільні телефони та відсутність гуглу, інтернету в принципі.

Окремої уваги заслуговує старше покоління акторів. Дуже влучні ролі тіток Сабріни — це Зельда, в виконанні неперевершеною Міранди Отто («Володар перстнів», «Батькiвщина»), та Хільда від Люсі Девіс (англійський «Офіс»). Також як їх імена, ви можете плутати і їх самих на початку серіалу, але чим ближче під кінець кожна розкривається по-своєму із власними вадами та секретами. Схоже, наступного сезону ми побачимо сестер Спелман зовсім з іншої сторони.

Мішель Гомес, яка нібі й досі в образі Міссі з «Доктору Хто», плете інтриги й палить напалмом — робить все те, за що ми її так любимо. Річард Койл у ролі диявольського пастора, іноді, здається, єдиний чоловік на когорту жінок. Та що робити, коли ти права рука самого Сатани, але він тимчасово вийшов. На щастя, харизми в актора вистачає на всіх, спостерігати за ним — суцільне задоволення.

І хто б ми такі були, якщо б не написали про кота Салема? Він тут є — і в першому сезоні дійсно не розмовляє та виконує скоріш номінальну роль захисника юної відьми. Але є велика надія, що обидва пункти в другому сезоні зміняться.

Серіал поділяється на дві умовні частини — до та після магії. У першій частині Сабріну більш турбує її соціалізація: школа, стосунки з хлопцем, але десь посередині серіал різко змінює вектор. Про проблеми подруг та свої труднощі дівчина ніби забуває. Можливо, автори воліли таким чином показати, що магія та чарівний світ стали для Сабріни на перше місце, але чому в такому разі навіть інші персонажі стають байдужими до своїх ще недавніх переживань? Часом сюжетній канві відверто бракує логіки: скажімо, проблеми, які турбують весь магічний світ, вирішують чотири школярки та один дорослий. Іншим ніби все одно, більшого й не прописано в сценарії. Через нестабільну структуру нарративу та обтяжливо розгалужену проблематику, серіал іноді сам наче втрачає певність у власній формі та ідеях, що прагне донести до глядача.

 

Попри недоліки «Шокуючі пригоди Сабріни»— вправний реверанс до класики горору, атмосферний та візуально відточений. Якщо вам до вподоби серіали про дорослішання, ще й з присмаком чорної магії — гоу на Netflix просто зараз.

 

Залишити відповідь